دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان

reza_admin
یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۵ - ۱۳:۳۴
دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان

شنبه مورخ 4جدی مطابق به 25دسمبر 2021

محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت ا.ا. افغانستان با محترم سلطانوف بخیت تورلیخانوویچ وزیر تجارت و همگرایی کشور دوست قزاقستان و هیئت همراه‌شان در هوتل انترکانتیننتال دیدار کرد.

در آغاز این دیدار محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت ا.ا.ا حضور محترم تورلیخانوویچ و هیئت همراه‌شان را به کابل خیرمقدم گفته و روابط افغانستان و قزاقستان را در طول تاریخ، نیک و دیرینه دانسته و خواهان تداوم این رابطه‌ی تاریخ شد و به نمایندگی از ا.ا.ا از کمک‌های آن کشور اظهار سپاس و امتنان کردند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت ا.ا.ا در رابطه به نوعیت، مقدار و ارزش اقلام صادراتی و وارداتی بین دوکشور معلومات ارایه کرده و خواهان تعادل در صادرات و واردات بین دوکشور شدند.

در ادامه محترم نورالدین عزیزی پیشنهاد برگزاری نشست‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های تواصل تجارتی را نموده و در مورد تسهیلات ترانزیتی دوجانبه، موافقت‌نامه‌های سه جانبه‌ی اقتصادی و تجارتی، محصولات عمده‌ی صادراتی افغانستان، دهلیز هوایی و پروازها مستقیم، ایجاد نمایندگی بانک در دوکشور و خریداری آرد و گندم از آن کشور صحبت کرده و آمادگی‌شان را برای ایجاد اتاق مشترک بین دوکشور اعلام کردند.

محترم سلطانوف بخیت تورلیخانوویچ وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با قدردانی از مهمان‌نوازی جانب افغانستان، بیان داشتند که دورنمای تجارت بین دوکشور وابسته به صلح و صلح پایه‌دار در افغانستان می‌باشد و ما طرف‌دار افغانستان آزاد استیم که این به نفع این کشور می‌باشد.

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت که کمک امروز بخشی از کمک‌های وعده شده‌ی وزیر خارجه آن کشور است و بقی کمک‌ها از طریق زمین به افغانستان ارسال خواهد شد. وی اضافه کرد که آن کشور در بخش کمک‌های غذای سازمان ملل نیز سهم فعال دارد.

محترم سلطانوف بخیت تورلیخانوویچ با تأیید صحبت‌های وزیر صنعت و تجارت ا.ا.ا در رابطه به دهلیز هوایی و پروازها گفت که مسئولان 16 شرکت قزاقستانی از جمله 250 شرکت در جلسه حضور دارند و ما پوتانسیل‌های داریم که می‌توانیم روابطه مان را تحکیم بخشیده و بیشتر سازیم.

آقای تورلخانوویچ اضافه کرد که تنها علاقه‌مند صادرات نه، بل خواستار صادرات‌شان از طریق افغانستان به کشورهای منطقه می‌باشند و نه تنها در بخش صادرات که باید در بخش صنعت هم کار شود.

محترم سلطانوف بخیت تورلیخانوویچ وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان اظهار قلاقه‌مندی به وصل آسیای مرکزی و جنوبی نموده گفت که در رابطه به سهولت‌های موجود ترانزیتی کار شود.

باید یادآور شد که در این دیدار تاجران، صنعت‌کاران، فابریکه‌داران و کارخانه‌داران افغانستان و مسئولان 16شرکت قزاقستانی وجود داشته و بعد از گفتگوهای وزیران تجارت افغانستان و قزاقستان؛ آنها باهم در مورد تجارت، صنعت، سهولات‌ها و مشکلات بحث نموده و پیشنهادات‌شان را به یک دیگر ارایه کردند.

قابل یادآوریست که در حاشیه این جلسه، نمایشگاه‌ای از محصولات تولیدی افغانستان برگزار گردید بود.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۸:۲۰
Background image

تفاهم‌نامه همکاری با 10مؤسسه در بخش تشبثات امضا شد

وزارت صنعت و تجارت جهت حمایت از انکشاف تشبثات کوچک‌تر، کوچک و متوسط با 10مؤسسه تفاهم‌نامه‌های همکاری را امضا نمود.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۶:۲۵
Background image

به کالاهای صادرات کشورباید بازاریابی صورت گیرد

محترم حافظ محمدیعقوب جاوید، رئیس امورهماهنگی اتشه‌های وزارت صنعت و تجارت در حضور محترم احسان‌الله فطرت، رئیس امورصادرات این وزارت با اتشه‌های تجاری به صورت آنلاین گفتگو نمود

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۹:۵۹
Background image

نمایشگاه عالیست افغانیست خاتمه یافت

نمایشگاه عالیست افغانیست که به هدف رشد و بازاریابی برای تولیدات داخلی، ترویج صنعت ملی، آگاهی مردم از فرآورده‌های داخلی و صنایع‌دستی در ولایت پروان دایر گردیده بود، روزگذشته با حضور. . .

BACK TO NEWS