تایید مقرره تنظیم امور نشانه های جغرافیایی

reza_admin
شنبه ۱۴۰۰/۴/۲۶ - ۹:۷
تایید مقرره تنظیم امور نشانه های جغرافیایی

پنج‌شنبه ۲۴ سرطان ۱۴۰۰

کمیته قوانین کابینه جمهوری اسلامی افغانستان طرح مقرره نشانه های جغرافیایی محل تولید را که از طرف ریاست حمایت مالکیت فکری ریاست عمومی ثبت مرکزی و مالکیت فکری وزارت صنعت و تجارت تهیه و ترتیب گردیده بود، مورد تایید قرار داده و به وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان وظیفه سپرد تا طی مراحل قانونی آن را به صورت جدی پیگیری نماید.

مقرره تنظیم امور نشانه های جغرافیایی محل تولید، به تاسی از حکم ماده ۲۰ قانون نشانه های جغرافیایی محل تولید، به ابتکار بخش نشانه های جغرافیایی ریاست حمایت مالکیت فکری و به همکاری تخنیکی همکاران بین المللی، تهیه و پس از تکمیل مفاد آن از طرف وزارت عدلیه به کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تقدیم گردیده بود.

نشانه های جغرافیایی محل تولید به عنوان بخشی از مالکیت فکری، به حمایت از تولیدات خاص مناطق مشخص کشور می پردازد که کیفیت، شهرت و سایر مشخصات این تولیدات ناشی از منطقه محل تولید آن می باشد که به عنوان نمونه می توان از زعفران هرات، انار قندهار و جلغوزه خوست یاد آوری کرد.

نشانه های جغرافیایی، یک روش مهم و کلیدی برای نشان دادن منشاء و مبدا جغرافیایی کالاهای عرضه شده به بازار است و در بسیاری از موارد اشاره به مبداء  جغرافیایی یک محصول به دلیل شهرت بالای آن منطقه، خود عاملی برای ترغیب بیشتر مشتری و افزایش فروش محصول خواهد بود.

افغانستان، با در نظرداشت موقعیت جغرافیایی آن، از گذشته های دور، مبداء اصلی و مراکز عمده تولید بسیاری از محصولات و کالاهای ناب و بی نظیر در جهان شناخته می شود که در اکثر موارد شهرت جهانی را نیز در زمینه کسب نموده است.

نبود سیستم حمایتی موثر از این تولیدات، باعث سوء استفاده های عمدی از شهرت این کالا ها توسط همسایگان و رقبای منطقوی کشور گردیده که با عرضه محصولات کشور به نام خویش، باعث گردیده اند تا افغانستان از مزایای اقتصادی این محصولات محروم گردد.

ثبت محصولات به عنوان نشانه های جغرافیایی از یک طرف باعث حمایت آنها در سطح ملی و بین المللی گردیده و از طرف دیگر مزایایی اقتصادی بیشماری برای دولت، مردم و از همه مهمتر پایین ترین قشر جامعه کشور که همانا تولید کنندگان اصلی (باغبان، دهقان، کسبه کار و غیره) می باشند می گردد.

وزارت صنعت و تجارت آغاز روند ثبت محصولات کشور به عنوان نشانه های جغرافیایی را در صدر کار خویش قرار داده و قرار است سه محصول عمده کشور که عبارتند از انار ارغنداب قندهار، زعفران هرات باستان و جلغوزه خوست میباشند، در دور نخست به عنوان نشانه های جغرافیایی محل تولید در ریاست حمایت مالکیت فکری این وزارت به ثبت برسد.

این مقرره در جلسه روز یکشنبه مورخ ۲۰ سرطان سال ۱۴۰۰ از سوی کمیته قوانین کابینه جمهوری اسلامی افغانستان مورد تایید قرار گرفت.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۶:۴۱
Background image

ملاقات با رئیس شرکت عباس افریدی

محترم الحاج نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با محترم عباس افریدی، رئیس شرکت عباس افریدی ملاقات نمود.

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۸:۲۰
Background image

تفاهم‌نامه همکاری با 10مؤسسه در بخش تشبثات امضا شد

وزارت صنعت و تجارت جهت حمایت از انکشاف تشبثات کوچک‌تر، کوچک و متوسط با 10مؤسسه تفاهم‌نامه‌های همکاری را امضا نمود.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۶:۲۵
Background image

به کالاهای صادرات کشورباید بازاریابی صورت گیرد

محترم حافظ محمدیعقوب جاوید، رئیس امورهماهنگی اتشه‌های وزارت صنعت و تجارت در حضور محترم احسان‌الله فطرت، رئیس امورصادرات این وزارت با اتشه‌های تجاری به صورت آنلاین گفتگو نمود

BACK TO NEWS