رئیس جمهور غنی در مراسم تجلیل از روز ملی زبان اوزبیکی: اوزبیکی زبان وصل و ارتباط است

yonus_shafaq
چهارشنبه ۱۳۹۹/۷/۳۰ - ۹:۲۱
رئیس جمهور غنی در مراسم تجلیل از روز ملی زبان اوزبیکی: اوزبیکی زبان وصل و ارتباط است

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسم تجلیل از روز ملی زبان اوزبیکی(۲۹ میزان) که در قصر سلام خانۀ ارگ برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، شماری از اعضای کابینه و شورای ملی، معاون صدراعظم اوزبیکستان، دانشمندان، نویسندگان و محققین کشور نیز حضور داشتند، ابتدا استاد عزیزالله ارال صحبت کرد و از رئیس جمهور بخاطر نامگذاری ۲۹ میزان به عنوان روز ملی اوزبیکی و درج آن در تقویم کشور، تشکر کرد و به همه این روز را تبریک گفت.

وی با اشاره به ارزش زبان و استفادۀ همه جانبه آن، پیشنهادات خود را در زمینۀ چاپ و توزیع کتاب های اوزبیکی از سوی وزارت معارف، تایید اسناد محصلین برگشته از اوزبیکستان توسط وزارت تحصلات عالی و توجه به انتشار اعلانات و تبلیغات شرکت های هوایی و مخابراتی به زبان اوزبیکی، با رئیس جمهور شریک ساخت.

بعداً سردار اوکتامو ویچ عمرزاکوف معاون صدراعظم اوزبیکستان پیام رئیس جمهور شوکت میرضیایف را قرائت کرد. در این پیام خطاب به رئیس جمهور گفته شده است که من از صمیم قلب به جلالتمآب شما و تمام اشتراک کنندگان این مراسم، روز ملی زبان اوزبیکی را تبریک می گویم.

رئیس جمهور اوزبیکستان در پیام خویش نگاشته است که ما در سال ۲۰۱۸ زمینه تحصیل را برای ۲۰۰ تن از محصلین افغان در بخش ادبیات زبان اوزبیکی و خط آهن در شهر ترمز و بخش های دیگر فراهم کرده ایم که این برنامۀ دوامدار می باشد.

در این پیام آمده است که دولت اوزبیکستان در عرصه های امنیتی، صلح، تجارت و اقتصاد، با افغانستان همکاری همه جانبه می نماید و ما در این بخش ها به حمایت های بیشتر از حکومت افغانستان متعهد هستیم. همچنان دولت اوزبیکستان از تامین امنیت و برنامه های انکشافی حکومت افغانستان حمایت همه جانبه می نماید.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی اش ضمن تبریکی روز ملی اوزبیکی، گفت که امروز هدف ما تطبیق مادۀ ۱۶ قانون اساسی است و در این قانون در خصوص تمام زبان های افغانستان وضاحت کامل وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: جای افتخار است که شوکت میرضیایف رئیس جمهور اوزبیکستان نه تنها پیام خویش را فرستاده است، بلکه نمایندۀ وی نیز در این مراسم حضور دارد. پس از ۱۰۰ سال دوری و دوران فاجعۀ ستالین، امروز افغانستان و اوزبیکستان یکبار دیگر روابط جدا ناپذیر دارند و این دوستی پایدار خواهد ماند.

محمد اشرف غنی با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی، گفت که مناسبات ما با گذشت هر روز تقویت می یابد و این برای ثبات و رفاه مردم کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی، ارزش زیاد دارد.

وی افزود: زبان اوزبیکی، زبان ارتباط و وصل ماست و افغانستان بسیار خوشبخت است که هر زبان آن زبان وصل است و به هر اندازۀ که فهم این زبان ها برای هر افغان بیشتر می گردد، به همان اندازه وحدت ملی و روابط منطقوی تقویت می یابد.

رئیس جمهور کشور یکبار دیگر به خانواده های شهدای رویدادهای اخیر تروریستی در ولایات هلمند و غور مراتب تسلیت خویش را ابراز کرده، گفت که ما از ثبات، هماهنگی و وحدت نمایندگی می کنیم، افکار ما روشن، قلب های ما پاک و آینده محور هستیم و به خشونت های میراثی نقطه پایان می گذاریم. آنانی که خشونت ها را ادامه میدهند، در برابر خدا و مردم پاسخگو اند.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش با ابراز امتنان از برگزارکنندگان این مراسم، گفت که ضمن تجلیل از این روز باید ریشه های عمیق فرهنگ عظیم خویش را درک کنیم و آثار مفید را تالیف نماییم. وی افزود که در جوانان همانند امیر علی شیرنوایی و در زنان همانند گوهر شاد بیگم باید ظهور کنند.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۶:۲۵
Background image

به کالاهای صادرات کشورباید بازاریابی صورت گیرد

محترم حافظ محمدیعقوب جاوید، رئیس امورهماهنگی اتشه‌های وزارت صنعت و تجارت در حضور محترم احسان‌الله فطرت، رئیس امورصادرات این وزارت با اتشه‌های تجاری به صورت آنلاین گفتگو نمود

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۹:۵۹
Background image

نمایشگاه عالیست افغانیست خاتمه یافت

نمایشگاه عالیست افغانیست که به هدف رشد و بازاریابی برای تولیدات داخلی، ترویج صنعت ملی، آگاهی مردم از فرآورده‌های داخلی و صنایع‌دستی در ولایت پروان دایر گردیده بود، روزگذشته با حضور. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۹ - ۱۴:۱۵
Background image

ترجمه و تفسیر سوره‌های شریف نور و احزاب قرآن کریم خاتمه یافت

وزارت صنعت و تجارت بخاطر ماه نزول قرآن مجید، استفاده مفید از این ماه، بلندبردن آگاهی قرآنی بیشتر کارمندان این وزارت و ساختن فضای قرآنی در وزارت؛ برنامه ترجمه و تفسیر سوره‌های شریف نور و. . .

BACK TO NEWS