نشست فرصت‌های سرمایگذاری ایران - افغانستان برگزار شد

reza_admin
پنجشنبه ۱۴۰۲/۷/۲۰ - ۹:۵۲
نشست فرصت‌های سرمایگذاری ایران - افغانستان برگزار شد

چهارشنبه مورخ 25ربیع‌الاول 1445 / 19میزان 1402

نشست فرصت‌های سرمایگذاری ایران - افغانستان با حضور محترم الحاج نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت ا.ا. افغانستان،  محترم حسن‌کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور اسلامی ایران در افغانستان و سفیر آن کشور در کابل، محترم یعقوب‌علی نظری والی خراسان رضوی، مولوی عطاء الله عمری، وزیر زراعت، آبیاری و مال‌داری و سایر مقامات ا.ا و نمایندگان سکتورخصوصی دوکشور برگزار شد.

درین نشست، محترم عزیزی ضمن اتحاف دعا به قربانیان زلزله هرات، در مورد فرصت‌های سرمایگذاری در کشور صحبت نموده، گفت: ما حق اولویت را به شرکت‌های همسایه در نظر داریم و از آنها خواست در افغانستان سرمایگذاری نمایند. ایشان همچنان در خصوص تجارت و ترانزیت نیز اشاره کرده، گفت: کوشش دوجانبه صورت گیرد تا واردات و صادرات با ایران بیلانس شود و امارت اسلامی افغانستان سهولت‌ها و امکانات لازم را فراهم خواهد نمود.

مولوی عطاء الله عمری وزیر زراعت و مالداری، در قسمتی از صحبت‌های خویش خاطر نشان کرد که دوکشور مسلمان و همسایه در سود و زیان‌های اقتصادی باهم شریک بوده؛ لذا ایجاب می‌کند که دوکشور از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده نماییم. افغانستان منبع بزرگ تولیدات زراعتی و مال‌داری است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این محصولات مستفید شود.

مولوی بخت الرحمن شرافت، رئیس خط آهن ا.ا. افغانستان از پروژه خط آهن خواف - هرات یاد نموده، آنرا تحفه مردم ایران به افغانستان عنوان نمود. به باور ایشان این خط آهن افغانستان را به کشورهای خلیج، اروپا و سایر کشورها وصل می‌کند. موضوع دوم، کریدور واخان است که منطقه، مخصوصا ایران را به چین وصل می‌کند. وی از ایران خواست تا تعرفه را بر انتقالات کاهش دهد.

محترم انجنیر یعقوب‌علی نظری، والی خراسان رضوی ضمن یادبود از قربانیان زلزله اخیر در هرات، در مورد تأمین و تعمیق روابط با کشورهای منطقه تأکید نموده، گفت: هم تأمین آن مشکل است و هم حفظ آن. مراقب باشیم که دشمن باعث نشود که این نعمت از دست رود. در مورد فراهم‌سازی سهولت‌ها در چابهار، خط ریلی و جاده ۲۴ ساعته و ساختن گمرکات دغارون تفاهم داریم. ایشان در کنار سایر کمیته‌ها، کمیته‌های بین‌الوزارتی دوکشور را پیشنهاد نمود.

آقای نظری آمادگی کشورش را برای سرمایگذاری در زمینه تولید محصولات زراعتی مثل لبلبو و سایر موارد اعلام نموده، گفت: می‌خواهیم از محصولات گوشتی افغانستان وارد نماییم.

وی همچنین اظهار داشت: در حوزه صنعت، برق، تکنالوژی پزشکی و ماشین‌آلات؛ آماده‌ایم پارک علم و فناوری را به صورت مشترک اجرایی کنیم.

محمدیونس مهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایگذاری افغانستان گفت: ایران در ترانزیت اقلام وارداتی و صادراتی افغانستان همکاری نماید.

محترم محمود سیادت رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان امیدواری نمود که بتوانیم مسائل را عملیاتی کنیم، اما این مسائل نیازمند میکانیزم جدی است.

محترم حسن‌کاظمی قمی در بخش از سخنرانان شان گفت: دوکشور نیازمند تحکیم روابط است. ما نیازمند ایجاد کمیته‌های تخصصی هستیم. بیلانس تراز تجاری بین دوکشور از طریق ایجاد کمیته‌ها و حذف موانع قانونی قابل رسیدگی است.

ایشان اضافه کرد که دوجانب در راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی دوکشور، مناطق آزاد مشترک جهت سرمایگذاری، ایجاد بانک‌های مشترک، ایجاد کریدور ترانزیتی و استفاده از بندرچابهار توافق نظر دارد. وی همچنین با تأکید به مشارکت دادن مراکز دانش‌بنیان در امور صنعت و مشارکت کنسرسیوم‌ها در ابرپروژه‌ها، گفت: ایران خریدار ۵میلیون تن محصولات زراعتی افغانستان است.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۸:۵۳
Background image

علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در تولید سولر و انرژی برق

محترم مولوی احمدالله زاهد، معین امور صنعت و تجارت این وزارت با آقای شییه، یک تن از سرمایه‌گذاران کشور چین دیدار نمود.

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۸:۵۰
Background image

نمایشگاه گنجینه بامیان اختتام یافت

نمایشگاه که در ولایت بامیان، تحت عنوان گنجینه بامیان در آن ولایت با حضور مقامات امارت اسلامی و اعضای سکتورخصوصی افتتاح گردیده بود، روزگذشته مورخ 5اسد سال‌روان اختتام یافت.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۵/۴ - ۲۰:۳۸
Background image

آمادگی وزارت صنعت و تجارت برای سفر به قزاقستان

محترم الحاج نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت با نمایندگان اتاق‌های سکتوری و اتحادیه‌ بانک‌های کشور و اتحادیه مؤلدین و صادرکنندگان قالین نشست نمود.

BACK TO NEWS